onsdag 14. desember 2011

Tekstur.

I teksturoppgaven ble det gitt tre forskjellige oppgaver, disse kommer jeg mer innom senenere. Tekstur handler rett og slett om overflater, hvordan vi opplever den visuellt (med synet) og taktilt (ved berøring)


I den ene oppgaven lagde vi ved hjelp av ulike typer papir og tegneredskap fra Cretacolor skrinet- teksturer. Teknikken vi brukte heter rubbing, som rett og slett vil si å gni. Det vi gjorde var at vi la et stykke papir over en ting, for å så gni over det, eller rubbe over det med forskjellige redskaper fra Cretacolour settet. (avbildet under her) Jeg brukte mest kullet som var i det, fordi jeg fant det enklest, og fordi jeg synes det ble finest slikt og at underflaten kom godt frem i form av tekstur på papiret.


(Bilde lånt fra google)


I en annen oppgave lagde vi store stykker med papir i forskjellige tesksturer, uten å vite at vi skulle sette sammen en by etter på av dem. Så var det å klippe ut hus, med vinduer, dører og slikt å sette sammen byen etterpå. Resultater ser du under.



Den siste oppgaven var en taktil oppgave, denne finner jeg desverre ikke, og fikk heller ikke tatt bilder av den. Der skulle vi brukte hvitt papir for og brette, rive, klippe, snurre og slikt for å skape en tekstur vi kunne føle på.

Den skulle være i hvit eller off-white (en gulere hvit) og ingenting annet.

I alle disse oppgavene var det viktig å tenke på komposisjonen, altså hvordan vi satt sammen det hele til en helhet. Dette greide jeg bare ikke i det store og hele. Annet enn det er det ikke å si, jeg synes denne oppgaven virket useriøs da vi hadde den, det brennte jeg meg litt på.

Men det ble nå bra til slutt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar