onsdag 14. desember 2011

Innpakkningspapir med egenlagd mønster.

I photoshop skulle vi desgine 3 forskjellige mønstre for å lage vårt eget innpakningspapir - Innpakningspapiret skulle så brukes til å lage 9 forskjellige innpakkede gaver (3 av hvert mønster)

De skulle være lagd med speilig eller ornament, mine er kun lagd med speiling, som vil si at mønsterelementet er speilet i rapporten. Ornament vet jeg ikke helt hva er og derfor brukte jeg heller ikke det.

De tre utrykkene vi skulle bruke var livlig, rolig og leken - sistenevnte skulle passe til å brukes i en lekebutikk. Oppaven var gitt og da var det bare å leke seg i photoshop!

De første tankene mine gikk til geometrisk og organisk form, hvor geometrisk form gir et livlig utrykk og organisk et rolig utrykk. Samtidig tenkte jeg en del på kontraster, med farger - Jo større kontraster jo mer livlig utrykk. Jeg tenkte ikke så mye på linjer, men vet at loddrette og vannrette linjer gir et rolig utrykk mens skrå linjer gir et livlig et.

Med dette i bakhodet måtte jeg tenke på motiv. Alle flatemønsterene og rapportene skulle leveres inn på fronter.

Livlig.


Flatemønster

¨

Rapport.

Jeg valgte å bruke sirkler fordi de er geomertiske, og store kontraster fordi det som jeg over har fortalt skaper mye liv. Men jeg dro ikke skrå linjer, noe jeg burde ha tenkt på, men tenkte vell kanskje at det ble litt for mye av det gode.

Inne i sirkelen ser man tertsier kontraster om hverandre (Det vil si kontraster som står ovenfor hverandre i fargesirkelen) Lilla - Gul, Grønn - Rød, Orange - blå. Dette er jo med på å skape liv, og jeg føler at den nådde målet med det.

Jeg lagde først et flatemønster hvor kontrastene iforhold til farge var for lave, den ga nesten et rolig utrykk og det var ikke målet i det heletatt - Så dette lærte jeg litt på.

Om jeg kunne gjort noe bedre med dette mønsteret kommer jeg tilbake til senere, under bildene av de innpakkede gavene.


Rolig.


Flatemønster



Rapport.

Her valgte jeg å bruke engler som mønsterelement (mønsterelemet=den ene engelen som er satt sammen til to og speilet under til å bli en rapport) Jeg valgte engler fordi jeg syns det gir et rolig utrykk og fordi det er mye organskise former i den. Vingene, formen på kroppen, håret. Også valgte jeg å bruke minst mulig kontraster. Prøvde å få alt i en brun-tone annet enn øynene som man nesten ikke legger merke til.

Her føler jeg ikke at jeg kunne gjort noe bedre, for meg er dette rolig - Og det var målet med oppgaven.

Leken.


Flatemønster.


Rapport.

Denne ble jeg veldig fornøyd med. Fordi den skulle passe i en leketøysbutikk og også ha et orginalt utrykk bestemte jeg meg for å designe noe helt selv. Her har jeg tegnet "dyrene i afrika" inspirert av en kjent barnesang.

Jeg har også brukt store fargekontraster i denne, som grønn-rød, lilla-gul og orange-blå. Bakgrunnen er gul, og dette hjalp fargene å bli enda sterkere føler jeg fordi gul er en sterk og lys farge.

Den passer i en leketøysbutikk fordi designet er veldig barnslig, og nettopp fordi fargene er så knalle. Jeg tror ikke noen ville hadd problem med å skjønne at denne er egnet for barn.

Innpakkningen.

Alle desingnene skulle brukes på ni pakker som jeg nevnte over her, et flatemønster på 3 pakker blir ni totalt. Pakkene skulle være av forksjellige størrelser. Det skulle være en liten, en mellomstor og en egendesinget pose. Dette skulle gjøres fordi at papiret skulle kunne brukes på alle størrelser. Under her kan man se hvordan de forskjellige designene fungerte på de forskjellige pakkene.

Jeg har valgt å gi de forskjellige mønstrene en karakter.



Dette er det rolige flatemønsteret, jeg synes det fungerte best på den minste pakken, og minst på posen. Men det ga uansett et rolig utrykk, hvilket som var bra. Denne fortjener en 4.





Dette er det livlige flatemønsteret, jeg føler denne fungerte bra på posen og den store pakken og veldig dårlig på den lille. Der synes jeg den ble rotete og kanskje "for mye" men alt i alt ble det livlig og dette mønsteret fortjener en 5 fordi det er svar på oppgaven.




Dette mønsteret synes jeg fungerte bra på alle sammen, sjokkerende nokk. Men minus fordi at det ble en hvit linje mellom rapportene, det var jo aldeles ikke planlagt. Da er mønsteret avbrutt og det er egentlig bare en rad av rapporter over hele linja, derfor gir jeg den en 4.

Totalt var det 15 ting som skulle leveres, og de er jo avbildet her. Jeg opprettholdte fristen og føler at alle mine mønstre er orginale i utrykkene, samt at jeg som man kan lese har lært en del.

Denne oppgaven gikk veldig lett for meg, jeg liker å drive med photoshop.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar