onsdag 14. desember 2011

Fargeoppgave.

Da kommer innlegget om fargeoppgaven, som gikk ut på å bli kjent med akrylfargene vi fikk utdelt ved skolestart og kjøpte på Østerlie en kunst- og håndverkbutikk i Trondheim sentrum.

"Akrylfarge er en hurtigtørkende maling som inneholder fargepigmenter blandet med et akrylbindemiddel. Akrylfargene er vannløselige til de er tørket, og deretter vannfaste.
Malingtypen har vært kommersielt tilgjengelig fra 1955, da den amerikanske fabrikanten Liquitex startet produksjonen. Noe senere kom fargene på tuber som kunstnerfarger, og har fått stor popularitet fordi de tørker fort og er overmalbare etter kort tid uten uønskede bivirkninger
Akrylmaling er pigmentfarger, subtraktiv fargeblanding"
- Hentet fra oppgave teksten.

Første del var å blande sammen og sette opp Ittens fargesirkel. Siden fargene vi fikk utdelt ikke var rene og helt lik de vi har i fargesirkelen, måtte vi blande dem til selv. Dette gjorde også jeg, men glemte å ta bilde av det.

(Bilde lånt fra google)

Ittens fargesirkel er suttet opp av 12 farger med grunnlag fra de tre innerste - gul, rød og blå. Jeg mener å huske at disse tre heter komplimentær farger (?) Men på rad nummer to kommer iallefall sekundær fargene så kommer tertsierfargene.

Denne sirkelen blandet vi altså selv med å bruke de tre innerste fargene, og de fleste fikk dette til ganske bra.

Så var det over til andre del, hvor poenget var å prøve ut tubene med farge vi hadde fått utdelt. Da skulle vi dra tre strøk loddrett først med en tykk gul, en tykk rød og en tykk blå, for å så dra de samme fargene og linjene over de første - bare i vannrett linje. Resultatene ble mange da jeg gjorde flere utprøvinger for å se hva som skjedde hvis du pusset med sandpapir, eller tilførte mer vann og sist men ikke minst (Noe som ble min favoritt) å tilsette blank pasta (?) Som skulle få malingen til å bli mer gjennomsiktig.




Her er bilde av noen av utprøvningene mine, vi kan her se hvor mye forskjell det er dersom du bare endrer en av faktorene i forhold til hvordan du vil malingen skal oppføre seg. Her har jeg også forsøkt å skape forskjellige lillafarger, dette fordi at jeg synes lilla var en vanskelig farge å lage.

Fant fort ut hvorfor, det var fordi den røde og den blå tuben vi hadde med akrylfarger inneholdt en del gult, som førte til at når de ble blandet sammen ble det en gusjen brunfarget. Trikset var å blande marineblå og dyp rosa sammen. Da ble det en fin lillafarge, eller det ble iallefall lilla. Så kunne man velge hvor lys eller mørk den skulle være avhengig av blandingsforholdet mellom de to fargene. Mer rosa = lysere, mer blå = mørkere.

Så var det over til siste del av oppgaven, eller hovedoppgaven. Å male hus. Fremgangsmåten var at vi grunnet en plate i bokpapp. Å grunne vil si å male begge sidene med hvit maling, dette må alltid gjøres dersom underflaten ikke er ferdig grunnet! Det sier seg selv at en grå underflate ikke gir samme farger som en hvit! OBSOBS.

Når den var grunnet skulle vi male den med den fargen vi ville ha for å så bruke maskeringstape, eller papirtape som jeg liker å kalle det. Vi tapet så formen på huset, med minst mulig detaljer på den fargede pappen, så gikk vi over med en ny fare igjen - Dro av tapen slik at den første fargen vistes der tapen hadde lugget. Bedre å forklare med et bilde.



Jeg grunnet altså først platen, så la jeg orange farge over hele, tapet over - Så la jeg blå farge over - tok av tapen og det orange kom frem.

Poenget med denne oppgaven var kontraster, fordi vi lærte mye om det i maleperioden. Kontrastene jeg har på mitt bilde er Kald/Varm - blå/orange. Komplimentærkontraster fordi orange og blå ligger rett ovenfor hverandre i fargesirkelen. Jeg har også brukt formkontraster, bydelen som er øverst er geometrisk, mens treet og hundehuset på bydgedelen nederst er organsik.

Denne oppgaven likte jeg ikke, og derfor gadd jeg ikke gjøre noe stort ut av den, og det er jo synd for meg for dårlig og sluddrete arbeid lønner seg ikke! Resultatet ble aldeles ikke bra, det ble knotete og kjedelig å se på, jeg føler kontrastene som poenget er det men dette er ikke noe jeg ville hengt opp i stua mi.

Det jeg kunne gjort bedre er at jeg kunne tenkt litt mer over ting, og hvilke farger jeg skulle brukte. Samt å få mer spennede utrykk og å få den til å se mer ordentlig gjort ut. Dette ser nesten ut som noe en femåring kunne gitt bort i julegave eller noe i den duren.

Men kontrast var poenget, og kontrast er det - Men på grunn av slurv og dårlig arbeidsprosses er den ikke verdt mer enn en 3, desverre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar