onsdag 14. desember 2011

PTF-Praksis.


Praksis perioden - 22.10.11 - 5.11.11

Tenkte jeg skulle skrive litt på bloggen om praksis perioden vi hadde, men siden jeg både har skrevet rapport og hatt presentasjon om den velger jeg å skrive om det som ikke ble sagt under powerpointen eller i rapporten. Men kan uansett kort fortelle litt om alt innen praksis.

Jeg jobbet på Nikita Hair, som er en frisørkjede og salongen var lokalisert på Stjørdal nærmere bestemt Torgkvartalet som er senteret i Stjørdal Sentrum.





Salongen var helt grei, lite pauserom og få stoler så den var litt liten men som sagt helt grei. Produkthyllene var mange, og i dem fant jeg produkter fra Kèrastase, Redken, Matrix, Lorèal Proffesional, Touch of Nikita (Deres eget merke), System Proffesional, Wella Proffesional, ID-hair, Sebastian, Sexy Hair, New York Streets og en serie jeg kommer tilbake til senere som jeg fikk kurs i under perioden. Den heter Pureology. Disse produktene er forresten helt nye.














Min mening om Nikita som kjede er at de er profesjonelle, positive og serviceinnstilt og dette gjeler ikke bare Nikita som bransje men også enkeltpersoner som ansatte. Siden Nikita som sagt er en frisørkjede og ikke bare en enkel salong er det reglementer på hvordan du skal oppføre deg, se ut, behandle kunden, ta telefonen med mer.


– Altså regler for hver minste ting du gjør. Disse reglene kalles «7 punkteren» og jeg kommer tilbake til den senere.Dette er fordi Nikitas slagord er «A great feeling» og du skal få samme følelse etter et besøk om du er på en salong i Ålesund eller en salong på Hamar.



«7 punkteren» er som sagt et slags reglement på hvordan du skal være som ansatt hos Nikita. Men hvordan skal du egentlig være?


- Jo, som Nikitafrisør skal du være positiv, smilende, glad, hjelpsom, profesjonell og lyttende. Fordi: Å gjøre kunden fornøyd og glad er din oppgave, kunden er det viktigste i ditt liv idet han/hun kommer inn i salongen, og helt til han/hun drar derfra. Du skal gi kunden en vidunderlig følelse – Slik som slagordet til sier. (Repeterer at slagordet til Nikita er «A great feeling»)


Hvordan skal du se ut?


- Hos Nikita er det en kleskode som sier at du skal bruke enten sorte eller hvite klær, du kan også kombinere om du vil og bruke klær som er både sorte og hvite. Håret ditt skal være rent og pent. Smilet er det beste tilbehøret du har, bruk det. Du skal heller ikke vise mage, kløft eller armhuler


Fordi: Nikita er som sagt en kjede, og du skal få den samme følelsen over alt, som jeg har nevnt. Nikitas syn på for mye forskjellige farger på klær, er at det ofte kan se rotete og uproft ut. Håret skal være pent og rent fordi ingen vil klippe seg hos en person med slitt og skittet hår. Det og ikke vise kløft, armhuler eller mage kommer av normer i samfunnet.


Mer om 7 punkteren kan jeg ikke nevne, fordi det er taushetsplikt innenfor det slik at andre kjeder ikke kan kopiere deres regler.
Jeg lærte at plikter må oppfølges, at man må være renslig og at man må være hyggelig og hjelpsom.


Det fikk meg også til å innse at skolegang er viktig og endret mitt syn på lærere og skole. Fordi lærere er der for å hjelpe oss og gjøre oss klare for å komme ut i arbeid og det trengs, jeg personlig hadde aldri greid å komme ut i arbeid akkurat nå.


Jeg har ikke tenkt til å bli frisør, men å jobbe med ungdom og rus, men det hjalp meg likevel og nå vet jeg i alle fall helt sikkert at dette ikke er noe for meg. Hvorfor det ikke er noe for meg er vanskelig å si, men det er vell bare slik det er.


Avslutter med noen bilder av utprøvning på dukke.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar