tirsdag 15. mai 2012

Skrift (T-skjorte oppgave)

(Bilder kommer)


Denne oppgaven synes jeg var ganske morsom, den var annerledes på en positiv måte. Vi eksperimenterte med blekk, som vi deretter la over på et spesialpapir som brukes for å lage trykk på t-skjorter. Men det var en prosess før vi kom så langt.
Vi fikk først litt informasjon om hva skrift er, og litt om historien bak det. Vi lærte om minuskler og majuskler som rett og slett er store og små bokstaver. Minuskler små, og majuskler store. Deretter fikk vi lest en historie som var veldig gammel, og da mener jeg ikke andre-verdenskrig-gammel men lenge-før-Kristus-gammel. Hvor gammel den var husker jeg ikke, men husker at den handler om en mann som skulle levere varer, hvor det var skrevet med en type skrift hvor mye av hver ting han hadde med. Han stjal av det han hadde med, da han ikke skjønte hva som sto der, eller at det var skrift i det heletatt, men mottakeren skjønte hva som sto og spurte hvor tingene var.

Det fikk meg egentlig til å innse hvor viktig skrift er for oss, hadde vi ikke hatt skrift kunne ikke jeg skrevet dette, og ikke du lese det. Skrift er kommunikasjon.
Men denne oppgaven går ut på det visuelle, i likhet med alle andre oppgaver vi har hatt, altså det man ser- og at det skal se pent ut.

Vi fikk derfor to øvelser som vi skulle bruke som en prosess, for å få oss til å tenke litt anderedes. Den ene skulle ikke en gang inneholde lesbar skrift, men noe en seksåring kunne skrevet da han eller hun skulle etterlikne skrift. Dette skulle gjøres på forskjellig papir og med forskjellige redskaper men med blekk.

Dette gjorde vi for å få et lite innblikk i at blekk oppfører seg annerledes avhengig av disse faktorene, altså at blekket trekker inn i papirer på forskjellig måte (f.eks. tørkepapir og vanlig kopi-ark..) Jeg tror ikke at jeg akkurat der og da innså hvor viktig det er med prosess i forhold til utfallet, her t-skjorten med trykk.
Den andre øvelsen vi gjorde var at vi skulle «forme» skriften. Vi skrev ordet «Pennesplitten» om og om igjen på et ark, det skulle forme et rektangel men ikke fylle hele arket. Nesten slik at hvis du står på lang avstand ser det ut som om det er en hvit ramme rundt skriften. Dette skulle skrives sammenhengende, altså «pennesplitten pennesplitten pennesplitten pennesplitten…» Og når du gikk tom for blankt ark skulle du ikke begynne på nytt med «pennesplitten» men begynne hvor du gikk tom. Altså hvis du sluttet med pennespli- så skulle du bytte linje men fortsette med –tten. Kanskje litt uoversiktlig forklart men legger ved et bilde slik at man ser hvordan det ble på arket.

Dette tror jeg en del tok med seg videre, man kan jo f.eks. forme et hjerte med svak gråblyant og skrive inni, hviske vekk omrisset av hjertet og sitte igjen med et kult motiv. Det jeg skal fram til her er at prosess er lærerikt og jeg faktisk lærte noe av prosessen med denne oppgaven.
Etter at vi var ferdig med og utforske blekk, papir og å prøve litt ut slik som jeg har nevnt over skulle vi begynne med produktet. Fortsatt i en prosess. Nå skulle vi komme frem til noe vi kunne trykke på t-skjorten. Det skulle så klart være tekst, men vi kunne også bruke motiver, tegning, ja egentlig hva vi nå enn måtte ønske. Sånn sett var oppgaven veldig fri, så lenge vi ikke brukte stygge ord (Hvilket som er en selvfølge)
Det jeg tenkte på når jeg skulle starte med oppgaven var egentlig å lage en t-skjorte til tantebarnet mitt eller sønnen til venninna mi. Jeg startet med å skrive navnene deres i på forskjellige måter, lekte med former, prøvde med omriss.

Men så var det noen som kommenterte et armbånd jeg har rundt hånden, som har et kors. Jeg var sikkert litt ukonsentrert på dette punktet og startet å tegne kors i skisseblokken min. Tenkte ikke så mye over dette og begynte å leke med et litt mer gjennomsiktig blekk.
Så kom ideen til meg, jeg ville lage et kristent motiv. Jeg er ikke særlig religiøs men kristendommen betyr uansett mye for meg. Siden det måtte være med tekst, så måtte jeg også komme på noe å skrive. Jeg fant ut at teksten «Only God can judge me» var hva jeg ville ha. Altså «Bare Gud kan dømme meg»
Jeg utforsket med blekk, skrifttyper, trykk på hånden og farger. Jeg kom deretter frem til noe jeg likte veldig godt. Jeg skrev teksten min litt buet rundt korset og valgte blåfarge til å ha litt her og der. Dermed fikk jeg et utrykk som jeg selv synes er litt «røft» Valgte fargen blå fordi det betyr psykisk styrke og himmel (blant annet) og jeg synes det passet inn, selv om jeg også tenkte på gul fordi det betyr klarhet og bevissthet. Jeg ville altså gi t-skjorten min et personlig preg.
Vi kunne også bearbeide motivet i Photoshop men jeg ville at det skulle være mest mulig håndlaget så jeg gjorde altså ikke dette.
Når motivet var klart, dro jeg turen innom Mercur senteret og kjøpte en hvit t-skjorte for å legge motivet mitt på. En helt enkel hvit t-skjorte, singlet, tanktopp eller lignende er best egnet til trykk men tror også man kan velge en farge som er lys som lyseblå, lyserosa.. Men jeg valgte altså hvit.
Vi scannet motivet inn på pc, og skrev det ut på et spesielt overføringsark som er laget for at man kan stryke det over på klær. Det er viktig å klippe til dette papiret så godt man klarer om motivet, ellers vil det vises at det ligger noe som likner på plastfolie som er på t-skjorten. Jeg gjorde altså dette.

Så fant jeg ut hvordan jeg ville plassere motivet på t-skjorten og jeg la det rett over hjertet fordi dette som skrevet betyr mye for meg.
Så var det bare å stryke det på, her må man huske å legge noe imellom, altså noe tekstil mellom t-skjorten og strykejernet. Jeg la også en papplate inni t-skjorten slik at det ikke skulle bli noen bulker eller at motivet skulle krølle seg. Dette skulle strykes en stund, deretter tok jeg av papiret og trykket hadde lagt seg igjen på t-skjorten.  

Og slik ble resultatet.


•             Konkretisere og begrunne egen idé, egen arbeidsprosess og eget produkt.
•             Bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i produkter
•             Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper
•             Bruke digitale verktøy i praktisk arbeid med håndverksprodukter og tjenester

FORTSETTELSE FØLGER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar