tirsdag 22. mai 2012

Prosjekt til fordypning termin 2

Denne terminen tilbragte jeg på skolen dette fordi jeg ikke fikk plass som aktivitør i barnehage eller på eldresenter hvilket jeg sterkt ønsket. På skolen fikk vi velge mellom to oppgaver, hvorav den ene var å fordype seg i keramikk og den andre å illustrere noe.

Jeg valgte siste nevnte, nemlig illustrasjon. Vi kunne illustrere hva som helst, men skulle først ta utgangspunkt i bøker. Dette var iallefall hvordan jeg forsto oppgaven, men fikk inntrykk etterhvert av at oppgaven var ganske fri. Før dette tidspunktet hadde jeg igrunn en del ideer.

I og med at denne perioden er skrevet om i rapport og framført som muntlig fremlegg velger jeg å ta det litt i korte trekk.

Jeg startet med å høre litt på musikk, egentlig bare for å få litt inspirasjon. Deretter utforsket jeg egentlig mest forskjellige teknikker og lærte meg å beherske vann-farger. Eller blyanter som man tegner med, for så å påføre vann og få et litt mer "dusere" uttrykk. Endte så opp med litt forskjellige ideer.


Her er første utprøvning med vannfarger, her har jeg prøvd å skyggelegge for å få ting til å se mer naturlig ut i forhold til hvordan det ville sett ut dersom jeg kun tegnet.


Her prøvde jeg ut lysbord, og tegnet en tegning av en venninne av meg over på papir, fra et bilde jeg skrev ut, deretter fylte jeg inn farge på samme måte som over.



(Beklager at bildet er opp ned, men et problem oppsto på min pc, og det ser ikke ut til at jeg får fikset det) Dette var et forslag til en forside på en bok, boken trengte ikke å eksistere fra før. Dette var kun en ide, og det ble med det, men den kan jo brukes senere en gang. Det er ei jente, som ser litt "tom" ut i blikket, med en lapp, eller tape over munnen hvor teksten "If you tell anyone, I'll kill you" står - Altså "Hvis du forteller det til noen dreper jeg deg". Jeg husker ikke hva som fikk meg til å går fra denne ideen, da jeg selv synes den er mer enn bra. Denne boken ville da handlet om misbruk eller voldtekt.


Her er samme "forslaget" som det nevt over her, her prøvde jeg å vise hvordan det ville fungere, her har også teksten "Real men don't rape" dukket opp, hvilket jeg ville kalt denne boken om illustrasjonen hadde blitt er realitet. Dette ble inspirert av en demonstrasjon i USA, men også en sang jeg hørte en del på. 

Jeg har på grunn av at min skole-pc fikk et problem og måtte "tankes" om, mistet en del bilder fra dette punktet i prosessen. Jeg brukte mye tid på å finne ut hva jeg skulle gjøre, men også å skissere, nå fokuserte jeg mest på uttrykk, farger, følelser.

Da dukket denne sangen opp: 



Den forandret hele tankegangen min, og jeg ville bruke teksten til å fremme følelsen jeg fikk av å høre på denne sangen. Jeg ville også at bildet jeg endte opp med skulle fortelle en historie, jeg valgte derfor å tegne en mann, en mann som hadde kommet hjem fra militæret, eller da en krig. En krig hvor han hadde opplevd ting som hadde markert han for livet. 


Jeg tegnet da denne mannen:


Jeg ville at øynene hans skulle være alvorlige, at han skulle ha arr, slik som det blir nevnt i sangen og at han skulle se ut som om han angret litt. Dett er første utkast, på dette punktet visste jeg heller ikke helt hva jeg ville gjøre med denne tegningen, hva resultatet ville bli. 


Dette var den aller første skissen av mannen, brukte lysbord for å få han over på et tykkere papir da dette kun var skisseblokk.


Slik ble han til slutt, her har jeg jobbet med skygge og lysefekter.


Jeg overførte bildet, via skriveren til pc, redigerte det litt i photoshop og kom frem til at jeg ville ha et cd-cover. I mitt hode var "Hero of war" en helt ny singel, og de trengte et cover til en plate.Dette er første utkast, her har jeg kun funnet ut at jeg ville ha flagget i bakgrunnen fordi det nevnes en del i sangen. Jeg ville også ta det røde i flagget igjen i teksten. 

Her har jeg kommet mer frem til hvordan jeg ville at han skulle se ut på cd-coveret. Jeg ville ha et røft uttrykk som forsterket at han så litt alvorlig ut. 

Slik ble coveret etter hvert, jeg hadde til nå sittet på phototshop og lekt meg med forskjellige effekter og prøvd ut litt av hvert, men som skrevet tidligere ble alt av mine dokumenter og bilder slettet grunnet pc-problemer. 

Jeg valgte som skrevet over å ta dette veldig fortløpende og kort. Her på slutten velger jeg å kopiere inn noe fra rapporten, da dette er lenge siden og jeg ikke lenger husker alt slik som jeg gjorde da rapporten ble skrevet. 

"Jeg føler selv at jeg greide alle kompetansemålene. Selv om kompetansemålene aldri sto i fokus da det var uklart for meg en lang stund hva jeg ville lage. Jeg prøvde derfor å komme opp med mine egene mål som var:

·         Å prøve nye teknikker

Jeg føler at dette gikk strålende, jeg hadde ikke drevet så masse med vannfarger før. Prøvde også ut blekk, maling, fettstifter og mer.

·         Å få kontroll på vannfarger

Jeg ønsket å kunne lage skygger, flere nyanser og å få f.eks. hud til å få minst mulig hakk og skrammer men å på en måte flyte sammen.  I forhold til de første skissene og utprøvningene jeg gjorde med dette føler jeg at jeg har forbedret meg betrakte


·         Skape mine ønskede utrykk

Jeg ville ta menneske i fokus og fokuserte veldig mye, og bevisst på at uttrykk og følelser var viktig, jeg ville at bildene mine skulle fortelle en historie.

·         Ferdigstille oppgaven før slutt.

Det gjorde jeg.

Siden oppgaven på skolen kunne være så mye fikk vi beskjed om å velge kompetanse mål fra VG3 visuelle kunstfag hvor vi da kunne velge hvilket av de som passet vårt eget arbeid. Jeg valgte:

•          Å fremstille ulike bildeuttrykk for illustrasjon.
•          Å bruke, og vurdere lys, fargesammensetninger og fargevirkninger i eget arbeid.
•          Å velge materiale, redskaper og teknikker i todimensjonalt bildearbeid for å oppnå tilsiktede utrykk.

Jeg føler at jeg greide alle kompetansemålene mine sånn passe greit. Målet med oppgaven for meg var å utrykke følelsene jeg fikk fra sangen over på papiret og det greide jeg helt og holdent.

Det er mye jeg kunne gjort bedre, av de mange er vell punktene tid og effektivitet de største. Jeg burde tatt oppgaven mer seriøst og kommet frem til hva jeg ville lage mye tidligere enn da jeg faktisk kom frem til det.

Jeg satt kanskje en uke til sammen uten å gjøre så alt for mye mer enn å skribble masse tull ned på papiret. Hadde jeg fått sjansen til å gjøre det hele på nytt ville jeg utnyttet det mye bedre. Men for meg tilsier det bare at jeg har lært en masse.

Skal jeg være helt ærlig skulle jeg ønske jeg fikk komme ut i arbeid slik at jeg fikk mer erfaring med hvordan det fungerer. Men alt i alt må jeg innrømme at de to ukene jeg hadde på skolen var greie."






Dette er noen utprøvninger.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar