tirsdag 22. mai 2012

Hva er moderne akkurat nå?

Mote er en stor del av design og håndverk, og har mye å si når det kommer til så og si alle yrkene. Vi fikk velge tema selv og finne ut hva som er moderne akkurat nå innen det temaet. Jeg og Leif Anders var på samme gruppe og hadde temaet frisør, eller da hår.

Det å komme frem til hva som er "inn" og ikke når det kommer til frisyrer er litt vanskelig med tanke på at ikke alle følger en bestemt mote når det kommer til dette. Folk har som oftest sin egen stil tenkte jeg i starten, men da vi satt oss litt mer inn i det kom vi frem til at det var en viss sammenheng i mellom hva man kan se på gatene her i Trondheim by og hva som vises på catwalk og store reklameplakater i f.eks New York.

Mennesker er flokk dyr, jeg tror dette er grunnen til at vi vil være litt like på sett og vis, når det kommer til hår, klær, sminke, sko.. Ja egentlig alt.

Vi skulle lage en video ved å bruke Photostory, et program som har mange likheter med Power Point men også Windows Live Movie Maker. Programmet var for seg selv veldig enkelt å skjønne seg på, det tok ikke lang tid før vi skjønte hvordan vi skulle sette inn bilder, kombinere med tekst og utforme dette til å bli en helhet - Og til slutt sette til passende musikk.

Utfordringen med denne oppgaven måtte være at det var litt vanskelig å sette seg inn i hva som virkelig var inn og ikke, men dette hadde Leif Anders egentlig ganske klart for seg fra før i og med at han har interesse for hårmote og frisørfag generelt.

De andre som hadde oppgaver som klesdesign, intreør og mote og utstillingsdesign blandt annet, hadde mulighet for å gå rundt i Trondheim og ta blider av temaet sitt. Men i og med at frisør er et yrke hvor man jobber med kunder som jeg vil tro ikke liker å bli tatt bilder av - Og at Leif Anders gikk med krykker ble vi igjen på skolen og fant en internettside som inneholdt godt over tusen bilder av hva som er inne i 2012.

Jeg husker desverre ikke navnet til denne siden, men vi hentet ned en del bilder fra denne. Totalt tror jeg vi hadde ca. 80 bilder, vi måtte derfor slette en del og ta et valg på hva vi skulle og ikke skulle ha med. Vi valgte derfor å fokusere på kvinnefrisyrer og ikke gå noe stort inn på menn selv om vi visste hva som var inn.

Vi lagde som jeg skrev litt lengre opp en video av dette, og den kan du finne her Dette er Leif Anders sin blogg, og grunnen til at jeg linker og ikke legger ut video selv er at den tar såppas mye plass og at jeg som før nevnt har hatt en del problemer med min pc.

Leif Anders nevner også i sin blogg at vi fant bilder av det meste som er inn, og i videoen er det forklart med tekst hva som er inn. Han kan også nevne noen fag-ord som bob, disconection, side-cut. Han sier også at frisyrene passer til både gamle og unge, hvilket som stemmer.

Alt i alt jobbet jeg og Leif Anders ganske godt sammen og jeg føler vi greide oss ganske godt i forhold til hvor lite tid vi hadde på oss.

Det var lærerikt og ga en god erfaring å kunne sette seg litt inn i hårmote, selv om jeg ikke vil bli frisør selv - Noe jeg nevte i prosjekt til fordypning termin 1 (Mitt besøk hos Nikita Hair) Så var dette en morsom oppgave som jeg synes var grei å gjennomføre.

(Bilde lånt av Nikita Hair ; www.nikita.no)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar