onsdag 23. mai 2012

Masketeknikk (Strikkeoppgave)

Hva er masketeknikk? Dette spørsmålet dukket i alle fall opp i mitt hode da jeg la mitt første blikk på oppgaven. Masketeknikk er strikking, det er hekling, pjoning og gimping. Det finnes også andre masketeknikker, men dette er de som dukker først opp i  mitt hode.

Vi kunne velge hvilken teknikk vi ville bruke på det ferdige produktet helt selv, men vi alle skulle strikke en egen prøvelapp før vi kunne starte. På denne skulle vi ha rett og vrang strikking og vi skulle vise at vi mestret å jobbe med masker. Denne delen var obligatorisk og vi alle skulle gjøre dette.

Så kunne vi starte på oppgaven, jeg hadde mange tanker om dette da jeg tidligere har strikket en del i og med at min mor har en stor interesse for dette. Jeg tror, uten å falle av tema, at jeg strikket min første gryteklut i en alder av åtte år.

Derfor, for å få lært noe av denne oppgaven og for å få en utfordring ville jeg lage noe som jeg aldri har laget før. Tidligere har jeg strikket skjerf, grytelapper, lappeteppe.. Jeg har altså litt erfaring når det kommer til det å strikke men liker å gjøre det, og valgte derfor strikking men ville lage noe annet en bare å strikke frem og tilbake og få en "flat" ting.

I og med at jeg aldri har strikket genser før, og hadde tenkt å bruke strikking på fordypningsoppgaven valgte jeg å ikke strikke med mønster, men uten. Jeg ville bruke mønster til fordypning neste gang og bare erfare litt hvordan man strikker genser her i starten. Jeg valgte ikke å lage genser til fordypningsoppgaven, men dette var grunnlaget til hvorfor jeg ikke valgte mønster-strikk.

Fant garn i en ekske her på skolen, valgte Tove garn i en grønn farge fordi jeg rett og slett liker grønnt! Jeg måtte kjøpe garn i ettertid da jeg gikk tom, men det hadde ikke noe å si fordi skolen ga oss 100 kr til matrialer.

Jeg ville lage en genser, en babyborn genser for å være presis. Men dette ble det altså ingenting av fordi jeg la opp for mange masker, genseren jeg til slutt endte opp med ville nok passet bedre til en 2-3 åring. Dette skjedde fordi jeg hadde for tykke pinner og for tykt garn. Men jeg lærte jo noe av det også.

Jeg la opp maskene, tror det totalt var 80 masker, og jeg la dem opp på en rundpinne. Det å legge opp masker vil si å lage dem og rundpinne er to strikkepinner som er bindt sammen av en plasikk trå, dette brukte jeg som en erstattning til to enkle pinner.

Så tok jeg det egentlig litt på sparket, strikket og strikket. jeg lagde også noen "riller" på genseren ved å strikke på en annen måte, jeg husker desverre ikke det konkrete navnet men mener det var å strikke "vrang" jeg gjorde. Jeg lagde tre av disse rillene fordi det skulle bli en viss helehet i genseren.

Deretter var det å sette i gang med armene, først måtte jeg felle av (avslutte maskene) der armene skulle festet. Dette gjorde jeg på en enkel måte ved å strikke genseren (som hittil hadde vært på en rundtpinne) halvt over på en annen srikkepinne mens jeg lot halve delen være igjen på rundpinnen. Altså 40 av mine 80 masker over på en annen pinne. Jeg fortsatte så med de 40 maskene jeg hadde på denne pinnen og når jeg var kommet langt nok, altså opp til halsen på dette strykket, gjorde jeg det samme på den andre siden (de gjenværende 40 maskene)

Til slutt satt jeg da igjen med en genser strikket opp til ca armhulene, og fra der to like store stykker som gikk helt opp til halsen.

Nå kunne jeg begynne med armene, jeg la opp 20 masker om jeg ikke husker feil. Fulgte som skrevet inget mønster og slikt er vanskelig å komme på etter så lang tid (notat til meg selv for fremtiden: blogg med en gang du er ferdig med en oppgave!) Tilbake til saken, jeg la opp 20 masker og fordelte dem på 4 pinner. Så brukte jeg en pinne, strikket av den første pinnen med 5 masker, fikk en ny pinne, strikket neste pinne, en ny pinne. Jeg vet ikke om det var særlig godt forklart, men det var altså dette jeg gjorde. Jeg strikket altså 5 og 5 masker av gangen, strikket dem over til den tomme pinnen jeg hadde, og den pinnen de var på ble altså da tom, og jeg kunne bruke den til neste pinne med masker.

Dette gjorde jeg altså en stund, til jeg synes armene var lange nok, da felte jeg av maskene (avsluttet dem) og lagde enda en arm, til slutt kunne jeg sy armene på genseren og satt nå igjen med nettop en genser.

Jeg gjorde en del feil under denne oppgaven, mistet noen masker, la til noen masker som ikke skulle være der og jeg greide til og med å strikke igjen hullet hvor hodet skulle komme ut! Dette har jeg da lært av nå, og jeg kommer aldri til å gjøre det igjen, for så nervøs som jeg var da jeg dro frem symaskinen for å sy sikksakk over slik at trådene festet seg til hverandre for deretter å klippe en hals selv, har jeg ikke vært på lenge.

Under oppgaven gjenforentes jeg med noe jeg før har likt å drive med, og oppdaget atter en gang at strikking er virkelig koselig. Men over til det faglige.

Læreplanmålene for denne oppgaven var følgende:

-utføre grunnleggende håndverksarbeid ut fra egen arbeidsplan, i
 tråd med relevante kvalitetskriterier.

her føler jeg at jeg kanskje er litt midt på treet, jeg kunne planlagt mer og laget en oversiktlig arbeidsplan slik at jeg ikke lot alt over til tilfeldigheter hele tiden. Jeg lærte at det er veldig viktig å tenke godt igjennom hva du vil lage, og i alle fall hvordan du skal få det til! Jeg burde altså planlagt mer.
      
-eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer
 og redskaper   

Vi måtte som skrevet alle sammen lage en obligatorisk prøvelapp. men fordi jeg ikke følte at jeg fikk vist alt jeg kunne lagde jeg enda en til. På dette byttet jeg farger, og tovet den litt for å se hvordan det ble. Jeg tenkte også godt igjennom hvilken farge jeg ville ha på genseren, og at garnet var Tove ull garn fordi jeg senere skulle nettopp tove den. Jeg måtte også ta et valg når det gjalt hvilke pinner jeg skulle bruke, og det falt jo som skrevet på rundpinner, dette fant jeg da ut ved å eksperimentere med matrialer og redskaper men også av å tenke litt selv, uten å eksperimentere.

-beregne materialer for bruk til egne produkter og tjenester
Jeg hadde først tenkt å holde meg med garnet som var her på skolen. Vi fikk "bare" 100 kr hver, hvilket jeg selvfølgelig forstår, men garn kan være veldig dyrt. Jeg var heldig, ja veldig heldig også fordi på garnbutikken på torget hadde de salg på nettopp det garnet jeg brukte - og i samme farge! Så jeg slapp billig unna med utgifter på ca 60-70 kr og garnet holdt.






Til slutt vil jeg bare si at jeg ikke ble helt fornøyd med genseren, fordi den ikke kan brukes til noe og armene ble for store og den har litt hull her og der. Men den er hjemmelaget, og den ga med masse erfaring, i alle fall i forhold til hva jeg ikke skal gjøre neste gang. Jeg fikk en firer på den, og den fireren hadde jeg fortjent føler jeg da.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar